Pass-profil

Idag i skolan fick vi tillbaka våran pass-profil som vi fyllde i för ett tag sedan. Kort sammanfattat så är en pass-profil en analys över bl.a. hur stressad man är för tillfället, hur livsstilen ser ut för tillfället och så vidare. Hur man har svarat på dessa frågor visar sig i form av en cirkel där siffran 3 sitter längst ut och i mitten finns
siffran
0.

3 = bra
2 = okej
1-0 = frågor man bör se över varför man har svarat som man har gjort

Målet är att man ska ha så mycket grön färg som möjligt det vill säga, har man svarat bra på allt så är hela cirkeln grön då siffran 3 anses som ett bra svar.

När man sedan analyserar de frågor man har svarat
1 eller 0 på ska man komma fram till åtgärder och prioritera vilka som är viktigast. Mitt resultat blev att jag ska jobba med följande mål:

1. Släppa året som har varit. Det har skett många förändringar i mitt liv det senaste året, både positiva och mindre positiva. Mitt problem är att jag ältar och tänker på dessa saker för mycket vilket tar väldigt mycker energi. Detta gör att jag inte har tillräckligt med energi för att ta tag i de saker som finns i nuet.
2. Ändrade sovvanor. Jag sover alldeles för lite i veckorna under de dagar som vi har skola. Man bör sova mellan 7-8 timmar varje natt men jag ligger på cirka 4-5 timmar per natt. Lösningen på detta är att jag ska gå och lägga mig även om min sambo inte gör det. Jag måste se till mitt behov och de tider som jag har att gå efter då jag går upp mycket tidigare än honom.
3. Prioritera mig själv mer. Då jag tänker för mycket på de saker som har skett det senaste året gör jag inte de saker som jag vill just nu. Detta beror på att jag lägger energin på fel saker.

Det som jag vill göra just nu är att gå ner i vikt. Då jag lägger energi på fel saker har jag inte ork att göra de ändringar som behövs för att uppfylla detta mål. Jag har gått ner cirka 20 kilo (!) för ungefär ett år sedan men har typ gått upp dessa kilon igen. Detta började när alla förändringar i mitt liv pågick. Någonstans på vägen glömde bort mig själv.

Det jag ska göra nu är först och främst att gå igenom och reflektera de saker som har hänt det senaste året för att sedan kunna gå vidare. Startskottet går nu i kväll!

     

  *Jag runt påsk 2006*                                                                                                  *Jag midsommar 2007*

Nu skulle jag mer identifiera mig med den första bilden. Målet är att jag ska ha samma kroppstyp som jag hade midsommaren 2007. Jag måste och ska sluta att vara arg och klandra mig själv för att jag lät den kroppen "försvinna". Nu har jag accepterat att det är som det är och kan nu gå vidare! Utmaningen börjar..

//Erika

Kommentarer
Postat av: Sara

Kör hårt vännen

Kramiz

2009-06-01 @ 20:46:05
Postat av: Lilly

Hej! tog ett tag innan ja hitta din nya blogg men nu e ja här :) tycker inte alls du e tillbaka på 06 men men...vi får kämpa tillsammans, ja e på väg oxå. så nu ska ja ha koll på denna blogg för gratis tips ;) Lycka till älskling med både blogg o vikt! pusss o kramm

2009-06-25 @ 08:29:34
Postat av: Erika

Tack gumman! Ska försöka skriva lite oftare, var ett tag sen nu hehe :)

2009-07-12 @ 09:02:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0