Projekt bränna fett.

Nu är man äntligen igång! I måndags gick startskottet för projekt bränna fett. Tjuvstartade redan i söndags med att äta bara nyttigheter under hela dagen. Kosten brukar inte vara några större problem för min del då jag tidigare har haft en väldigt sund och bra kostregim. Men vad innebär en hälsosam kostregim? Detta brukar variera från person till person, vilket den också bör göra. Min diet går ut på att äta mycket frukt, wok och övriga grönsaker, fullkornsprodukter, fisk, kyckling, keso och creme fraiche. Jag har inga strikta regler som jag följer men jag brukar hålla mig runt dessa punkter:

1. En bra frukost ger en bra start på dagen. Äter man en fukost som känns varken nyttig eller rätt tappar man ofta lusten att fortsätta dagen nyttigt. Det känns ju lite meningslöst när man redan har förstört dagen, eller? Detta är helt fel tänkt men ibland har psyket en mer avgörande roll än riktiga fakta. 
2. Fett är okej! Jag brukar inte vara rädd för att äta fett. För att förbränna fett måste man också äta dett. Detta innebär inte att man ska äta 2 dl gräddsås. Nej, för mig innebär det att jag äter mejeriprodukter som mjölk, fil, keso, fetaost och creme fraiche eller creme bonsuir. Men jag brukar undvika att steka i fett som margarin. Använd hellre olivolja som faktiskt är den bästa oljan att använda då den inte är lika värmekänslig som rapsolja. Vill man ha flytande margarin går det lika bra att göra det själv. Tillsätt bara margarin och olivolja, då blir det också fritt från transfetterna som annars finns i det flytande margarin som du köper i affären.
3. Försöker att hålla mig till att inte äta för sent på kvällen. Med det här innebär jag att kvällsmaten brukar äga rum mellan 18.00-19.00 vilket känns som en bra tid för mig. Men givetvis är det bättre att äta om man är hungrig. Att gå till sängs med en knorrande mage stör både sömnen och kan även få motsatt effekt. Det vill säga att du snarare lägger på dig kilon än tappar dom.
4. En sund kost i privatlivet gör det lättare i sociala tillställningar. Vet jag med mig att jag äter bra behöver jag inte ha någon ångest för biffen med potatisgratäng och glassen till efterrätt som släktingarna bjöd på i helgen.
5. Säg aldrig nej eller jag får inte. Att sätta upp sånna riktlinjer ger oftast motsatt effekt. Har jag bestämt att jag inte får äta exempelvis godis så blir det lätt att detta är det enda jag går och tänker på. Att säga nej till en vuxen är precis som att göra det till ett barn, man blir helt enkelt mer frestad av att göra det man inte får.
6. Ett valfritt mål mat om dagen utan några näringskrav. Jag brukar tillåta mig själv att jag får äta precis vad jag vill till lunch. Detta minskar risken för ångest och dåligt samvete om det skulle bli så att jag äter en mindre bra lunch. Denna taktik medför också att jag ändå brukar välja det nyttigaste alternativet att äta till lunch.

Detta är några av mina "gyllene riktlinjer". Men man måste ju också träna. Igår invigde jag den träningsmetod som jag bland annat använde mig av förra gången jag gick ner i vikt, nämligen dansmatta. Även kallat DDR. Detta är en sjukt rolig träningsmetod som jag fullkomligt älskar och jag lovar dig att du kommer att svettas. Här är några länkar så att du bättre ska förstå vad jag pratar om. Dessa utövare är något bättre än jag får jag lov att erkänna.

http://www.youtube.com/watch?v=0gh6hzs_7Kc

http://www.youtube.com/watch?v=mPHdo9aj3gU&feature=related

Har även börjat läsa boken
" Viktiga boken : från godisråtta till storlek 38" av Charlotta Flinkenberg. En helt underbar bok. Har läst den förut men den är verkligen värd att läsa igen. Den fungerar lite som en så kallad spark i arslet och man får verkligen inspiration och motivation. Funderar du på att gå ner i vikt? Läs denna bok, du kommer göra dig själv en stor tjänst.

 
    

Kommentarer
Postat av: Anonym

Vist är den bra...den får en verkligen att vilja sätta fart nu..lyckas hon lyckas vi helt klart!

Kramiz

2009-06-17 @ 16:32:32
Postat av: Erika

klart vi gör! bara att göra, inte tänka på hur jobbigt det kan vara :) beach 2010 säger jag! kram

2009-06-17 @ 20:17:34
Postat av: Lilly

beach 20..säger ja hehe nej men 10 kanske räcker, får ja låna din bok när du e klar?

2009-06-25 @ 09:07:50
Postat av: Erika

Klart du får låna den, du kan få den nästa gång vi ses! :) puss

2009-07-12 @ 09:01:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0