Att synda eller inte synda?

Har tänkt en hel del på hur jag ska lägga upp min strategi, dvs min nya livsstil. Problemet är inte maten utan det som man "inte får äta". Visst skulle jag kunna vara utan glass, godis och allt det där i ett helt år, men sen då? Det var ungefär så jag gjorde förra gången vilket funkade bra till en början men vilket bevisligen inte höll eftersom jag nu har gått upp i vikt igen. Jag tror att det är bra att från allra första början ha en diet som är så lik den man sen vill ha som sin livsstil. Vill jag vara utan onyttigheter hela livet? Svaret blir nog nej. Fördelar med att äta lite onyttigare ibland kan vara:

1. Psyket och själen måste också tillfredställas ibland.
2. Meningen med nyttig mat ska vara att man även tycker om den, inte bara äta den för att man känner sig tvungen. Tillåter man sig att synda lite då och då uppskattar man också den nyttiga maten mer och risken för enformighet minskas. Det kan även ge en peppning att man dagen efter kämpar på lite mer för att träna bort det man eventuellt la på sig dagen innan. Lite som en nystart.
3. Tillåter man sig själv att synda ibland och även har inställningen att det är okej minskas också risken för frosseri och ångesten som kan komma efteråt eller under själva syndandet.


Det man dock bör tänka på är varför man äter det onyttiga. Är det för att det är gott? Eller äter man bara för att alla andra gör det? Tvekar man på att exempelvis äta den där glassen så är det bättre att låta bli. Tvekar man så är man inte övertygad om att man egentligen vill ha den där glassen och du kommer förmodligen inte njuta så mycket av den heller.

För att detta syndande inte ska hända för ofta bör det inte vara mer än en gång i veckan. Helger föredrar många men skulle det bli en onsdag är det inte hela världen, men att ta i lite extra på nästa träningspass kan vara en bra idé så att man i alla fall går plus minus noll på vågen.

Så hur går det då för mig? Skulle vilja säga att jag har hållt på i ca 3 veckor. Tiden innan starten gick åt mycket till att anpassa sig till det nya tänket. Jag vägde i alla fall ca 86 kilo (även lite över) innan den verkliga starten, vägde mig i förrgår och vågen visade 82,7 kilo så jag är nöjd. Börjar även märkas på kläder att viktminskningen även består av fett och inte bara vätska och andra slaggprodukter.


Kata noi i Phuket ,Thailand sommaren 2008. Utsikten visar nedan vårat hotell med tillhörande strand.

Mitt mål är att jag och sambon hösten/vinter 2010 ska göra ett återbesök i Thailand. Det jag vill uppnå är att jag ska kunna njuta av semestern till fullo utan att behöva tänka på hur jag ser ut. Jag behöver inte gå omkring och tänka att jag är hetast utav dom alla men i alla fall inte ha kroppen i åtanke hela tiden.

Projekt bränna fett fortsätter! // Erika

Kommentarer
Postat av: Sara

BRA jobbat tjejen! Själv står vågen bara still för mig...men cm minskar lite lite lite i midjan...



kramiz

2009-07-12 @ 12:23:50
Postat av: Erika

Kanon ju, det är ju trots allt kläderna man vill ska sitta snyggt å inte en snygg siffra på vågen! Kram

2009-07-12 @ 12:35:41
Postat av: Lilly

Lycka till darling! sj blev de bakslag på semstern men de hade ja ränkat med :) nu e de allvar igen men håller med om att man måste unna sig annars skulle ja aldrig palla.



puss o kram

2009-08-17 @ 19:11:37
Postat av: erika

semestrar brukar ha ryktet att förstöra vad det gäller kroppen hehe :) kom igen och kämpa på!! pussar

2009-08-30 @ 22:27:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0